Publicerat 20 april 2023 i kategorin Artiklar

Skattereduktioner i årets deklarationer för företag och privatpersoner

En fysisk person kan få upp till 15 olika skattereduktioner. En juridisk person kan få två skattereduktioner. För att kunna utnyttja skattereduktionerna behöver det finnas tillräckligt med skatt att avräkna skattereduktionen mot. I den här artikeln går vi igenom tre av skattereduktionerna som innehåller nyheter inför årets deklaration.

Skattereduktion för investeringar i inventarier – företag

I årets inkomstdeklaration är det dags att för första gången för företagen begära skattereduktionen för investeringar i inventarier som har anskaffats under år 2021. Med inventarier avses maskiner och inventarier som företaget innehar för stadigvarande bruk, men även byggnadsinventarier och markinventarier. Regleringen omfattar även en nyttjanderättshavares utgifter för byggnadsinventarier, markinventarier eller andra inventarier som en nyttjanderättshavare innehar med nyttjanderätt och fastighetsägaren omedelbart blir ägare till vad som anskaffas.

Det är nu dags för företag som har ett räkenskapsår som avslutades den 31 december 2022 att redovisa underlaget för skattereduktionen för inventarier i inkomstdeklarationen. För att företaget ska har rätt till skattereduktionen krävs bland annat att inventariet är anskaffat under 2021 och att det finns kvar i näringsverksamheten den 31 december 2022.

Det som skiljer skattereduktionen för investeringar i inventarier från andra skattereduktioner är att företaget måste ange underlaget för skattereduktionen i deklarationen. Underlaget motsvarar anskaffningsutgiften för inventarierna. I deklarationen ska man ange hela underlaget för skattereduktionen, även om företaget inte kommer att kunna utnyttja den fullt ut. Det outnyttjade underlaget får företaget utnyttja nästa beskattningsår och kommer då att behöva ange det i deklarationen.

Om företaget däremot har ett brutet räkenskapsår gäller andra tidsgränser för när företaget ska begära skattereduktionen i deklarationen och hur länge företaget måste ha kvar tillgången. Om företaget har ett brutet räkenskapsår ska ansökan göras för det beskattningsår som avslutas närmast efter den 31 december 2021. Företaget ska också ha kvar inventariet i näringsverksamheten vid utgången av det räkenskapsår som avslutas närmast efter den 31 december 2021.

Skattereduktion för avgift till a-kassan – fysiska personer

Den 1 juli 2022 återinfördes skattereduktionen för avgifter till arbetslöshetskassan (a-kassa) för privatpersoner. Skattereduktionen för avgiften till a-kassan uppgår till 25 procent av den avgift som man har betalt efter den 30 juni 2022.

A-kassan ska lämna uppgift till Skatteverket om hur mycket man har betalat i avgift under året och uppgifterna finns på en bilaga till inkomstdeklarationen. Skatteverket kommer automatiskt att beräkna skattereduktionen.

Skattereduktion för gåvor – fysiska personer

Skattereduktionen för gåvor uppgår till 25 procent av underlaget som motsvarar de lämnade gåvorna. För inkomstår 2022 (inkomstdeklaration 2023) kan privatpersoner få skattereduktion med högst 3 000 kronor. Det motsvarar gåvor för totalt 12 000 kronor. Det är en högre gräns än inkomståret 2021. Eftersom gåvomottagarna ska lämna kontrolluppgift är underlaget redan ifyllt i inkomstdeklarationen. Skatteverket kommer automatiskt att beräkna skattereduktionen.

För att få skattereduktion för gåvor måste vissa förutsättningar vara uppfyllda. Gåvomottagaren måste vara godkänd av Skatteverket innan man lämnar gåvan och som givare måste man ha fyllt 18 år vid inkomstårets utgång. Gåvan måste vara en penninggåva som är avsedd att främja social hjälpverksamhet eller vetenskaplig forskning. Det finns också två beloppsgränser som måste vara uppfyllda. Gåvan måste uppgå till minst 200 kronor till samma gåvomottagare vid ett och samma tillfälle och man måste ge minst 2 000 kronor under året.

Tillräckligt med skatt?

För att en enskild näringsidkare eller delägare i handelsbolaget ska kunna tillgodoräkna sig alla skattereduktioner gäller det att det finns tillräckligt med skatt. Summan av skattereduktionerna får inte överstiga summan av kommunal inkomstskatt, statlig inkomstskatt, fastighetsavgift och fastighetsskatt.

Det finns några sätt man kan skatt på. Till exempel kan man återföra ett uppskov som man har fått vid en tidigare försäljning av en bostad. Har man tidigare gjort avsättningar till periodiseringsfond kan man återföra dem till beskattning.

Avräkningsordning för skattereduktionerna för fysiska personer

För en fysisk person finns det upp till 15 skattereduktioner. Har man flera olika skattereduktioner kan det vara så att skatten inte räcker till och man har då inte möjlighet att tillgodoräkna sig alla skattereduktioner. De olika skattereduktionerna avräknas i en viss ordning. Bland dessa 15 skattereduktioner kommer skattereduktionen för investeringar i inventarier att räknas av sist. Men det som skiljer skattereduktioner för investeringar i inventarier från andra skattereduktioner är att man har möjlighet att begära skattereduktion för det outnyttjade underlaget vid nästa beskattning.

The post Skattereduktioner i årets deklarationer för företag och privatpersoner appeared first on Tidningen Konsulten.

Publicerat 13 november 2024

Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”

Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om sitt arbete, hur vi kan skapa lönsamma företag i utsatta områden, samt vilken roll redovisningskonsulter kan spela. Hans Hallengren har över 30 års erfarenhet av företagande och är starkt …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning

Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser på detta – både för att uppfylla nya lagkrav, och för att stärka konkurrenskraften och locka gröna investerare. Men vad innebär egentligen hållbara finanser, och varför är de så viktiga? …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri

Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos de anställda och avdragsgilla för arbetsgivaren. Beskattning av julklappar hos anställda   Utgångspunkten är att alla ersättningar du ger till dina anställda är skattepliktiga …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på

Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda  Julbord med julfest för anställda ses normalt som intern representation och är då skattefria för de anställda.   Avdragsrätten för representation för företaget är däremot mycket …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare

I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller ett mindre aktiebolag. Reglerna är inte beslutade än, men föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förenklingar för enskilda näringsidkare   För enskilda näringsidkare som …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet

Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på om du har tagit ut tillräckligt med lön för att kunna tillgodoräkna dig ett löneutrymme vid beräkning av gränsbeloppet enligt huvudregeln nästa år? Beskattning av utdelning från …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna

De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id och vips är bankkontot tomt. Genom att lära dig känna igen varningssignalerna kan du undvika att gå i fällan. Bedragare arbetar både metodiskt och långsiktigt och presenterar ofta …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång

Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna på att redan nu börja arbeta med hållbarhetsredovisning, även om det ännu inte är ett krav. Jeanette Isaksson, Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult på Akisa, berättar hur du kan komma …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Så bidrar redovisnings- och lönekonsulter till företagets framgång

Som företagare är du ständigt upptagen med att driva verksamheten framåt, samtidigt som du måste hålla koll på nya regelverk, ekonomi och skydda företaget mot brott. Genom att samarbeta med auktoriserade redovisnings- och lönekonsulter kan du frigöra tid för tillväxt och innovation. Här visar vi hur de kan hjälpa dig att möta dagens och morgondagens utmaningar. Stora krav på …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt

Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, berättar hur hon tror att regeln kommer påverka företagen och dess inhyrda konsulter, samt vad du som hyr in konsulter bör tänka på. Lagen (2012:854) om uthyrning av arbetstagare, den så kallade …

Läs mer

Gå till startsidan