Hem » Nyheter » Pass på skattereglerna
Publicerat 17 juni 2021 i kategorin Artiklar
Pass på skattereglerna
Gränserna börjar öppnas vartefter pandemin slås tillbaka. EU har godkänt ett digitalt covid-19-intyg som ska gälla för resenärer inom EU. Det digitala intyget kommer att göra det lättare att resa fritt.
Det digitala covid-19-intyget är utformat på samma sätt inom hela EU. Intyget ska underlätta resor inom Europa under coronapandemin. Det börjar gälla den 1 juli 2021 och kommer att användas i tolv månader. Alla EU-länder kommer att godkänna intyget som visar att man har vaccinerats, testat negativt eller tillfrisknat från covid. Den 1 juli avser den svenska E-hälsomyndigheten öppna e-tjänsten Covidbevis som gör det möjligt att styrka genomförd vaccination mot covid-19. Det blir en kostnadsfri e-tjänst för att kunna ladda hem ett digitalt intyg. E-tjänsten Covidbevis kommer senast i början av augusti även att ge möjlighet att hämta bevis på negativt covid-19-test och bevis på tillfrisknande.
Flera länder har inreseförbud för utländska medborgare som inte kan visa upp ett negativt testsvar för covid-19-infektion. Det är landet man reser till som avgör vilka regler som gäller där och den enskildes ansvar att kontrollera om kraven för inresa uppfylls. Exempelvis finns det idag ett inreseförbud från länder inom EU/EES till Sverige som gäller till och med den 30 juni 2021 eller till dess att annat meddelas. Förutsättningarna för att passera gränser skiftar och det är oklart hur länge de olika inreseförbuden kommer att gälla. Svenska resenärer behöver oftast ett intyg för att möjliggöra inresa i andra länder, är ett så kallat reseintyg eller friskintyg. Sedan den 31 maj krävs däremot inte ett negativt covid-19-test för att få resa in i Sverige från de nordiska länderna.
Antigentest, PCR-test, LAMP-test och TMA-test, hur ska dessa hanteras om de bekostas via företaget?
I väntan på det digitala covid-19 kan ett alternativ vara att arbetsgivaren väljer att betala för en provtagning. Om provsvaret inte visar på Covid-19 infektion kan ett reseintyg utfärdas. Intyget kan behövas för en tjänsteresa, eller kanske erbjuds som en förmån till de anställda som planerar sommarledigheten. Om en arbetsgivare väljer att bekosta en provtagning som görs för att intyga att en person inte har covid-19 är den skattepliktig, oavsett syftet. Anledningen är att utfärdande av reseintyg för att visa att en person inte bär på sjukdomen covid-19 inte är i syfte att skydda den enskilda personens hälsa. Syftet är främst för att intyga för tredje part att personen kan genomföra en resa utan att riskera andras hälsa. Därför blir det skattepliktigt. Det är inte heller skattefritt om en anställd behöver intyga för sin arbetsgivare att man inte har covid-19 för att kunna jobba på sin arbetsplats.
Adressen till e-tjänsten blir i Sverige www.covidbevis.se (ej öppen än).
Publicerat 13 november 2024
Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri
Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos de anställda och avdragsgilla för arbetsgivaren. Beskattning av julklappar hos anställda Utgångspunkten är att alla ersättningar du ger till dina anställda är skattepliktiga …
Läs mer
Publicerat 13 november 2024
Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning
Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser på detta – både för att uppfylla nya lagkrav, och för att stärka konkurrenskraften och locka gröna investerare. Men vad innebär egentligen hållbara finanser, och varför är de så viktiga? …
Läs mer
Publicerat 13 november 2024
Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på
Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda Julbord med julfest för anställda ses normalt som intern representation och är då skattefria för de anställda. Avdragsrätten för representation för företaget är däremot mycket …
Läs mer
Publicerat 13 november 2024
Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”
Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om sitt arbete, hur vi kan skapa lönsamma företag i utsatta områden, samt vilken roll redovisningskonsulter kan spela. Hans Hallengren har över 30 års erfarenhet av företagande och är starkt …
Läs mer
Publicerat 17 oktober 2024
Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare
I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller ett mindre aktiebolag. Reglerna är inte beslutade än, men föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förenklingar för enskilda näringsidkare För enskilda näringsidkare som …
Läs mer
Publicerat 17 oktober 2024
Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet
Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på om du har tagit ut tillräckligt med lön för att kunna tillgodoräkna dig ett löneutrymme vid beräkning av gränsbeloppet enligt huvudregeln nästa år? Beskattning av utdelning från …
Läs mer
Publicerat 17 oktober 2024
Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång
Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna på att redan nu börja arbeta med hållbarhetsredovisning, även om det ännu inte är ett krav. Jeanette Isaksson, Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult på Akisa, berättar hur du kan komma …
Läs mer
Publicerat 17 oktober 2024
Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna
De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id och vips är bankkontot tomt. Genom att lära dig känna igen varningssignalerna kan du undvika att gå i fällan. Bedragare arbetar både metodiskt och långsiktigt och presenterar ofta …
Läs mer
Publicerat 19 september 2024
Skydda företaget mot penningtvätt – här är de vanligaste metoderna
Tyvärr blir det allt vanligare att kriminella nätverk nyttjar företag för att tvätta pengar och dölja brottslig verksamhet. Detta kan drabba alla branscher och företag. Finanspolisen och Ekobrottsmyndigheten har sammanställt några av de vanligaste metoderna som du bör vara uppmärksam på. Olika brottsupplägg De flesta stora kriminella nätverken använder …
Läs mer
Publicerat 19 september 2024
Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt
Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, berättar hur hon tror att regeln kommer påverka företagen och dess inhyrda konsulter, samt vad du som hyr in konsulter bör tänka på. Lagen (2012:854) om uthyrning av arbetstagare, den så kallade …
Läs mer
Gå till startsidan