Publicerat 3 september 2021 i kategorin Artiklar

Deklarationsdags

Ett riktigt vårtecken är när Skatteverket aviserar dags att deklarera. Den 16 mars öppnade Skatteverket tjänsten för deklarationer och ett dygn senare har över en miljon människor deklarerat.

Årets deklaration ska vara inlämnad senast den 3 maj för privatpersoner, och samma datum gäller enskild firma. Många väljer att deklarera digitalt vilket medför en snabbare hantering och utbetalning. Om deklarationen är godkänd i Skatteverkets app eller e-tjänst, utan någon ändring eller tillägg, så sker eventuell utbetalning mellan 7-9 april.

I år gäller nya regler för slopad uppskovsränta vid byte av bostad. Den som har ansökt om och beviljats bostadsuppskov i efterhand ska betala uppskovsränta för sista gången i deklarationen 2021. Om bostadsuppskovsansökan gjordes senast den 22 februari, finns uppgifterna med i deklarationen men om ansökan kom in senare lägger Skatteverket till uppgiften och skickar sedan ett beslut om tillägget. En annan regel som påverkar deklarationen är skattereduktion för gåva som gäller för hela 2020. Möjligheten att få skattereduktion för gåva har varit borttagen för gåvor som lämnats mellan den 1 januari 2016 och den 30 juni 2019. Från och med den 1 juli 2019 kan man återigen få upp till 1 500 kronor i skattereduktion för gåvor till godkända gåvomottagare Dock gäller detta endast för privatpersoner.

Under perioden 1 juli 2018 – 1 april 2019 fanns möjlighet att få en skattereduktion med 25 procent av den sammanlagda fackföreningsavgift som betalades in under ett inkomstår. Skattereduktionen avskaffades den 1 april 2019, så på inkomstdeklarationen för inkomstår 2020 finns inte skattereduktionen kvar. Det går inte heller att få avdrag för avgift till fackförbund, eller avgift till arbetslöshetskassan.

Sedan har 2020 varit ett år som medfört en hel del hemarbete på grund av coronapandemin. Som regel går det inte få avdrag för arbetsrum, möbler, bredband, kaffe eller frukt. För att kunna göra avdrag finns ett antal förutsättningar som måste uppfyllas, som att arbetsgivaren inte får tillhandahålla någon arbetsplats och att det finns ett klart behov av ett arbetsrum i bostaden. Om kraven som ställs uppfylls så kan merkostnaderna för användandet av rummet vara möjliga att dra av. Alternativ finns, som att hyra ut rummet till företaget, eller ett lönetillägg för de anställda så länge de arbetar på hemmaplan.

Att ta sig till och från arbetet har skett på andra sätt men där gäller fortfarande samma villkor. Förra året gjordes 890 000 reseavdrag. För avdrag för resor till och från arbetet med bil krävs att två timmar per dag tjänas in jämfört med kollektivtrafiken.

Digital deklarering är det som Skatteverket förordar men det går även att deklarera på papper. Det går att posta deklarationen till och med den 3 maj utan att riskera förseningsavgift och det kommer att finnas tillfälliga deklarationsbrevlådor på 40 orter mellan den 7 april – 3 maj. De tillfälliga deklararationsbrevlådorna finns dock inte i Stockholms kommun.

För enskilda firma deklareras resultatet från den enskilda näringsverksamhet i en NE-bilaga som lämnas tillsammans med inkomst­deklarationen. Om den enskilda firman använder sig av ett deklarationsombud har den tillgång till inkomstdeklarationen på Skatteverkets Mina sidor. Det går även att själv hämta upp resultatet från NE- bilagan när man deklarerar i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.

Publicerat 13 november 2024

Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri

Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos de anställda och avdragsgilla för arbetsgivaren. Beskattning av julklappar hos anställda   Utgångspunkten är att alla ersättningar du ger till dina anställda är skattepliktiga …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning

Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser på detta – både för att uppfylla nya lagkrav, och för att stärka konkurrenskraften och locka gröna investerare. Men vad innebär egentligen hållbara finanser, och varför är de så viktiga? …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på

Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda  Julbord med julfest för anställda ses normalt som intern representation och är då skattefria för de anställda.   Avdragsrätten för representation för företaget är däremot mycket …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”

Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om sitt arbete, hur vi kan skapa lönsamma företag i utsatta områden, samt vilken roll redovisningskonsulter kan spela. Hans Hallengren har över 30 års erfarenhet av företagande och är starkt …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare

I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller ett mindre aktiebolag. Reglerna är inte beslutade än, men föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förenklingar för enskilda näringsidkare   För enskilda näringsidkare som …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet

Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på om du har tagit ut tillräckligt med lön för att kunna tillgodoräkna dig ett löneutrymme vid beräkning av gränsbeloppet enligt huvudregeln nästa år? Beskattning av utdelning från …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång

Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna på att redan nu börja arbeta med hållbarhetsredovisning, även om det ännu inte är ett krav. Jeanette Isaksson, Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult på Akisa, berättar hur du kan komma …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna

De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id och vips är bankkontot tomt. Genom att lära dig känna igen varningssignalerna kan du undvika att gå i fällan. Bedragare arbetar både metodiskt och långsiktigt och presenterar ofta …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Skydda företaget mot penningtvätt – här är de vanligaste metoderna

Tyvärr blir det allt vanligare att kriminella nätverk nyttjar företag för att tvätta pengar och dölja brottslig verksamhet. Detta kan drabba alla branscher och företag. Finanspolisen och Ekobrottsmyndigheten har sammanställt några av de vanligaste metoderna som du bör vara uppmärksam på. Olika brottsupplägg    De flesta stora kriminella nätverken använder …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt

Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, berättar hur hon tror att regeln kommer påverka företagen och dess inhyrda konsulter, samt vad du som hyr in konsulter bör tänka på. Lagen (2012:854) om uthyrning av arbetstagare, den så kallade …

Läs mer

Gå till startsidan